Opbouwen en behouden van structuur

Opbouwen en behouden van structuur

Hoe fijn zou het zijn als je een opgeruimd, gestructureerd leven leidt? Het klinkt veel mensen als muziek in de oren, maar het is niet voor iedereen even gemakkelijk.

Wij hebben enkele tips op een rijtje gezet zodat jij minder moeite hebt met het aanbrengen van structuur aan je leven.

1. Gebruik vaste routines op een dag

Structuur begint bij routine. Het is echt niet nodig om je hele week tot op de minuut te plannen maar een dagelijkse routine levert je dat essentiële gevoel van structuur en controle op. Dit werkt het beste wanneer je ze ook in het weekend uit blijft voeren.

Een paar voorbeelden van vaste routines:

  • Sta iedere dag op hetzelfde tijdstip op
  • Plan dagelijks drie vaste eetmomenten in.
  • Plan een paar sportmomenten per week in
  • Houd je aan de gemaakte planning

2. Maak een weekplanning op papier

Net als bij de dagelijkse routines brengt ook een goede weekplanning veel structuur met zich mee. Hierbij hoef je echt niet alles vast te stellen wat je op een dag gaat doen, zolang de basis maar staat. Tijdens het maken van een planning is het belangrijk dat je ruimte over houd voor spontane dingen.

In de planning zet je vaste activiteiten zoals bijvoorbeeld school, werk of voetbaltrainingen. Vervolgens kijk je naar het geen wat nog moet gebeuren, moet je een grote opdracht maken voor school en had je een vriend of vriendin beloofd om eens de stad in te gaan? Plan dan als eerste de schoolopdracht in, door dit over verschillende dagen te verdelen houd je tijd over voor leuke dingen met vrienden of vriendinnen.

Met een weekoverzicht krijg je een goed beeld van de haalbaarheid van je plan en van de week zelf. Vaak geeft dit al een hoop rust.

3. Stop met multitasken

Heb je de routines en weekplanningen geprobeerd maar blijf je onrustig? Ga eens na hoe vaak je multitaskt. Met multitasken wordt niet alleen bedoelt dat je twee taken tegelijk uitvoert maar ook terwijl je werkt je bijvoorbeeld regelmatig je telefoon bekijkt. Hoe leuk het ook lijkt, multitasken is niet functioneel. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat je veel kostbare tijd verliest wanneer je twee taken tegelijk uitvoert.

4. Doe alles stap voor stap

Hoe fijn zou het zijn wanneer alles opeens gestructureerd zou zijn? Het klinkt natuurlijk geweldig maar echt haalbaar is het niet. Chaotische mensen zijn vaak minder gestructureerd op verschillende gebieden. Het huis is een rommel, sleutels zijn altijd kwijt en het halen van deadlines is niet altijd even vanzelfsprekend.

Zodra je besluit structuur aan te brengen in je chaotische leven, kunnen wij ons voorstellen dat je het liefst alles in één keer wil aanpakken. Toch is dat niet bevorderlijk voor je als je op zoek bent naar meer ontspanning en structuur in je leven.

Pak eerst het deel aan waar je het vaakst tegenaan loopt. Dan is de kans het grootst dat je succes hebt. En succes geeft vertrouwen voor de volgende keer.

5. Verdeel de taken in hoofdzaken en bijzaken

Voor het maken van bijvoorbeeld een planning kan het handig zijn om te kijken naar de verschillende taken. Wat is een hoofdzaak en wat kan wel even wachten en is dus een bijzaak? Bepaal voor jezelf welke dingen echt belangrijk zijn en maak op basis van deze verdeling een planning.

Welke zaken voor jou het zwaarst wegen, hangt helemaal af van je eigen gevoel. Voor de één kan dat een gedegen werkplanning zijn, voor de ander het ophangen van een sleutelkastje. 

Bij het maken van een to-do list schrijf je alles op wat je nog moet of wil doen. Vervolgens kijk je naar de prioriteit, wat is belangrijk en kan echt niet wachten? Zet bij alles wat belangrijk is een 1, hoe minder belangrijk een taak is hoe hoger het cijfer. Begin vervolgens bij de belangrijke taken met lage getallen en eindig met de minder belangrijke taken met een hoog cijfer.

6. Begin in de ochtend

Plan je taken zo veel mogelijk in de ochtend. Het voordeel daarvan is dat je zeker weet dat je voldoende tijd hebt voor die zaken. Daardoor kun je je taak afmaken en krijg je een goed gevoel. 

Dat goede gevoel geeft je weer motivatie voor het afronden van andere taken. Uiteindelijk vink je dus alles af en geniet je ‘s avonds van een heerlijk ontspannen en opgeruimd hoofd. 

7. Vraag anderen om hulp

Structuur aanbrengen in je leven is een nobel streven, maar niet altijd simpel. Vooral niet als je van nature een chaoot bent. Durf daarom rustig andere mensen om hulp te vragen. Raadpleeg vooral de mensen om je heen die wél al hun zaakjes op orde hebben. Zij geven je zomaar een aantal bruikbare tips. 

Je hoeft echt niet in je eentje alles te ontdekken. Vele mensen zijn je al voorgegaan. Maak gebruik van hun kennis. Dat scheelt je een hoop tijd en stress. 

8. Heb vaker relaxmomenten op een dag

De hele dag aan de slag met een goede concentratie, dat willen we allemaal wel. Helaas is dit niet zo vanzelfsprekend als je denkt, je hoofd is druk bezig om alle informatie en activiteiten van de hele dag te verwerken. Gun jezelf daarom eens een aantal relax momenten op een dag. Het liefst gebruik je op die momenten ook geen schermen. 

Gewoon even tot jezelf komen geeft vaak heel veel rust. En voldoende rust resulteert in structuur. Want alleen een uitgerust hoofd is in staat zaken goed te organiseren. 

9. Zorg voor opgeruimde ruimtes

Onrust in je hoofd geeft onrust in je huis. Met andere woorden: als je hoofd leegmaken slecht lukt, kom je vaak niet toe aan opruimen. Het gevolg? Een rommelig huis waarin je het overzicht verliest. 

Andersom werkt het precies hetzelfde. Als je de ruimtes in je huis opruimt, levert dat vaak ruimte in je hoofd op. Je krijgt weer grip op je zaken. Zowel in huis als daarbuiten. 

Ruim je huis dus af en toe grondig op. Is dat te veel werk in één keer? Doe het dan stapje voor stapje en begin bij de ruimte waar jij je het vaakste aan ergert.

10. Maak af waar je mee bezig bent

Wanneer je net met de afwas begonnen bent, maak die dan ook af voordat je aan iets anders begint. Want voor je het weet ben je weer aan het multitasken. 

Je mag daarbij best streng voor jezelf zijn. Merk je dat je toch snel neigt naar die smartphone? Zet eens een wekker. Geef jezelf bijvoorbeeld 20 minuten voor die afwas. Pas als de wekker gaat óf als de afwas af is, mag je op je telefoon kijken. Het voordeel van die strenge houding is dat dingen afmaken uiteindelijk steeds makkelijker wordt. Daar moet je jezelf alleen even in trainen. 

11. Leer ‘nee’ zeggen

Heb je een druk schema, maar vraagt iemand je toch iets voor hem te doen? Wees dan duidelijk en zeg ‘nee’. Dat klinkt misschien makkelijker dan het is. Vooral als je anderen graag helpt. Dan gaat die afwijzing nogal tegen je gevoel in. 

Toch helpt ‘nee’ zeggen je als je je leven op orde wilt houden. Je houdt dan makkelijker zelf de controle over je agenda. En dat is essentieel. Al helemaal als je een warhoofd bent. Bespreek eventueel met de ander op welk moment je wel tijd ruimte in je agenda hebt, zo kun je iemand anders toch helpen.

12. Schakel externe hulp in

Kom je er zelf niet uit en heb je behoefte aan iemand die naar jou luistert en je helpt? Multi Plus Zorg kan iets voor jou betekenen. Wij staan voor je klaar.

Wil je graag persoonlijk met ons in gesprek? Neem contact op via info@multipluszorg.nl of bel 085 485 85 30. Je kan natuurlijk ook contact opnemen via het contactformulier op deze site.